top of page
Zoeken
  • gudrundewaele

Welke waarden streef jij na?


Een oefening die ik graag doe samen met een coachee, is een waardenoefening. Inzicht in de waarden die voor jou belangrijk zijn, bijvoorbeeld in je werkomgeving, kan je helpen begrijpen waarom je het niet fijn vindt op je werk, terwijl objectief gezien alles lijkt te kloppen. Waarden zijn die dingen die we uiteindelijk belangrijk vinden in ons leven om gelukkig te zijn. Het zijn begrippen zoals bijvoorbeeld vrijheid, rechtvaardigheid, groei en ontwikkeling, gezondheid, populariteit, status, sociale relaties en zingeving.

Het is nuttig om na te gaan welke waarden voor jou belangrijk zijn. We onderscheiden daarbij twee categorieën van waarden: extrinsieke en intrinsieke waarden.

Extrinsieke waarden zijn vooral gericht op de buitenwereld: financieel succes, aanzien, populariteit, macht en status, mooi en aantrekkelijk gevonden worden.

Intrinsieke waarden beleef je meer in jezelf: persoonlijke ontwikkeling en groei, vriendschap en sociale relaties, een bijdrage leveren aan de maatschappij, fysieke en mentale gezondheid.

Sommige mensen zijn meer extrinsiek georiënteerd en zijn meer bezig met hoe de buitenwereld hen ziet. Anderen zijn meer intrinsiek georiënteerd en zijn vooral gericht op het realiseren van hun intrinsieke waarden.

Er zijn geen ‘goede’ of ‘slechte’ waarden. Onderzoek toont wel aan dat wie vooral extrinsieke waarden nastreeft, minder tevreden is met zijn werk en minder geëngageerd is. Het gaat zelfs verder dan het werk alleen: wie extrinsieke waarden nastreeft op het werk, is minder gelukkig in het algemeen en heeft meer kans op angst, depressie, verslaving en hart- en vaatziekten.

Ouderen die terugblikken op hun leven en vooral extrinsieke doelen realiseerden, en ook succesvol waren, zijn daarom niet meer tevreden met hun leven. Integendeel, ze voelen zich vaker wanhopig en hebben meer moeite om hun levenseinde te aanvaarden.

Senioren die vooral intrinsieke doelen hebben gerealiseerd, ervaren meer welbevinden en hebben vrede met hun levenseinde.

Het is dus zinvol om even stil te staan bij de waarden die voor jou belangrijk zijn en de doelen die je nastreeft. Want het inzetten op intrinsieke waarden leidt tot meer welzijn, vitaliteit, een betere fysieke en mentale gezondheid en een betere werk-privébalans.

Cultiveer jouw intrinsieke waarden dus door jezelf deze vragen te stellen:

-wat is voor mij belangrijk in deze wereld? Waar wil ik aan bijdragen?

-waar hoor ik bij? Wat is mijn plek in het grotere geheel?

-wat wil ik betekenen voor de mensen om mij heen?

-hoe wil ik herinnerd worden?

-wat wil ik nog leren?

-Wat wil ik verder ontwikkelen in mezelf?

-wat wil ik graag doorgeven aan anderen?

-wie vind ik belangrijk in mijn leven? Hoe kan ik die banden onderhouden en versterken?

-wat kan ik doen om mijn lichaam en geest gezond te houden?

Wil je meer leren over jouw waarden en wat die voor jou betekenen? Neem gerust contact met me op voor een verkennend gesprek.

11 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page